KKVHÁZ
 

#

KKVHÁZ KKVHÁZ
 

KKVHÁZ

 

KKVHÁZ
 
  • KKVHÁZ cikkek
  • Szakértőink
  • Küldetésünk
  • KKVHÁZ KLUB TAGSÁG
  • Hirdessen nálunk!
 

Mennyibe kerül az áru?

A karácsonyi ünnepeket megelőző bevásárlások során különösen fontos lehet a fogyasztót védő szabályok magabiztos ismerete, hiszen így az esetleges megtévesztésekkel szemben, tudatos vásárlóként érvényesíthetjük jogainkat

Árfeltüntetés

A kereskedőknek az üzletben árusított valamennyi termék eladási és egységáráról írásban kell tájékoztatnia a fogyasztókat.

A vásárlónak egyértelmű, világos információt kell nyújtani arra vonatkozólag, hogy mennyi az áruért ténylegesen fizetendő, az általános forgalmi adót és egyéb kötelező terheket is tartalmazó forintösszeg. Az ártájékoztatást a terméken, a termék csomagolásán, vagy a termékhez egyéb módon rögzítve kell feltüntetni. Ha a termék mérete, jellege, vagy a fogalmazás körülményei ezt nem teszik lehetővé, a termék mellett elhelyezett polccímkén vagy rögzített árjegyzéken kell a fizetendő árat közölni oly módon, hogy a termék és a hozzá rendelt eladási ár egyértelműen, és különösebb nehézség nélkül beazonosítható legyen.

Az egységár feltüntetése arra szolgál, hogy a fogyasztó egyszerűen összehasonlíthassa az azonos vagy hasonló rendeltetésű termékek árát. Az egységárat mindig egy egységnyi árura vonatkozóan kell megadni, abban a mértékegységben, amelyben az adott árut értékesítik (Ft/db, Ft/l, Ft/kg stb.). A fenti szabály alól kivételt képeznek az 50g, 50ml és 50cm alatti csomagolási egységű vagy méretű, továbbá az automatából árusított termékek; azok az áruk, ahol az eladási ár megegyezik az egységárral; az egy csomagban levő, illetve a  különleges díszcsomagolásban kínált áruk, valamint az ételek elkészítéséhez egy csomagban árult termék.

Többes árfeltüntetés

Fogyasztóvédelmi törvény előírásai szerint, abban az esetben, ha egy termékhez rendelve egyidejűleg több ár is feltüntetésre került, a kereskedőnek kötelessége biztosítani a fogyasztónak, hogy az alacsonyabb áron vásárolhassa meg a terméket.

Szezonális ajándékcsomagok, akciók

A jogszabály megtévesztőnek minősíti  az olyan kereskedelmi gyakorlatot, amely valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti a fogyasztót, vagy ilyen megtévesztésre alkalmas az áru lényeges jellemzőire vonatkozóan, és ezáltal a vásárlót olyan döntés meghozatalára készteti, amelyet egyébként nem hozott volna meg.

Így például körültekintően kell eljárnunk a kettőt fizet hármat kap típusú ajánlatok esetén, hiszen előfordulhat, hogy valójában nincs szó ingyenes juttatásról, mert az "ajándék" termékért éppúgy vételárat fizet a fogyasztó. Sőt olyan jogellenes esetekkel is találkozhatunk, hogy a termékek egyenként történő megvásárlása kedvezőbb lenne a fogyasztóra nézve, mint az "akciós"-nak mondott csomag megvétele.

Az akciós termékek esetén a terméken mindig a kedvezménnyel csökkentett eladási- és egységárat kell feltüntetni, nem elegendő kizárólag a kedvezmény mértékéről tájékoztatni a vásárlót, hiszen a fizetendő ár egyértelmű megjelölésére kötelez a jogszabály. A kedvezményes árú termékeket mindig úgy kell elhelyezni az üzletben, hogy azok jól elkülöníthetőek legyenek az akcióban nem szereplő áruktól.

Reklamáció

A fizetésnél kapott blokkot illetve számlát tanácsos megőrizni, hiszen előfordulhat, hogy csak a vásárlást követően figyelünk fel arra, hogy a pénztárnál a vásárolt termékért a feltüntetettnél vagy a meghirdetettnél magasabb árat számoltak fel. "A pénztártól való távozás után reklamációt nem fogadunk el" kiírás nem mentesíti a kereskedőt attól, hogy a jogsértő magatartásának következményeként keletkező fogyasztó kifogásokat rendezze.

BALÁZS & HOLLÓ Ügyvédi Iroda


FEL

Szóljon hozzá!      (Jobbra tudnivalók!)

Szakértőnk további cikkei