KKVHÁZ
 

#

KKVHÁZ KKVHÁZ
 

KKVHÁZ

 

KKVHÁZ
 
  • KKVHÁZ cikkek
  • Szakértőink
  • A KKVHÁZ bemutatkozik
  • KKVHÁZ KLUB TAGSÁG
  • Hirdessen nálunk!
 

A KKVHÁZ Klub szakértői mondták

A november 9-ei vitabeszélgetés fontos gondolatai (folyamatosan frissül)

 

Gergely Zsolt  |  Mező Andrea  |  dr. Mile Diána

 

Gergely Zsolt, hitelezési szakértő gondolatai

A válság alatt nagy mértékben sújtja a vállalkozásokat egyéb gondjaikon túl a finanszírozó bankok túlzott óvatossága is. Az utóbbi hetekben azt tapasztalom, hogy a még olyan, a banki szektor számára legkevésbé kockázatos hitelprogram keretein belül sem kívánnak nagyon vállalkozásokat finanszírozni a hitelintézetek, ahol az intézményi garantőr szervezetek 90 %-ban készfizető kezességet vállalnak a tőke visszafizetésére. Intő, figyelmeztető jel, ha a gazdaság legfőbb hitelezője, a bankszektor 10 %-os kockázatvállalást sem vállal be.

Mint minden válság, ez a mostani is jelentősen át fogja átalakítani a gazdaság szerkezetét, működését a jövőben. Sajnos elkerülhetetlen, hogy vállalkozások menjenek csődbe, már csak a struktúra változásának okán is. Egyetértek Kovács Lászlóval, a Magyar Vendéglátó Ipartestületek Szövetsége elnökével a túlélés egyik meghatározó eleme a tőkeerősség lesz. Fordított nézőállásból azt mondhatjuk, a túlzottan eladósodott vállalkozásoknak kevesebb lesz az esélyük a folytatásra, a magasabb költségek és a finanszírozók túlzott óvatossága miatt. Horváth Miklós kérdésére válaszolva a 2020 évi beszámolókat nem fogják megvárni a bankok, mert a hitelmoratórium lejárata után el fog jönni az igazság pillanata, láthatóvá fognak válni a válság által okozott valós károk. Amíg a válság tart, addig nem igazán lehet megbízható pénzügyi terveket felállítani, így a bankok a kockázat kezelését a hitelezés visszafogásában látják. Itt lehet szerepe a Kamarának, hogy közvetítsen a banki szektor és a KKV szektor között. El kell kerülni, hogy egy következő csődhullámot épen a bankok indítsanak el, ezért mindkét fél számára megfelelő megoldást kell találni záros határidőn belül a moratóriumot követő időszakra.

Véleményem szerint már most gondolnunk kell a COVID válság utáni időkre is. Azok a gazdaságok fognak nyertesként kijönni ebből a helyzetből, akik lépéselőnyben korán felismerik azon ágazatokat, gazdasági irányzatokat, melyek a jövőben a jelenleginél sokkal hangsúlyosabbá fognak válni. Példaként említve már most egyértelmű, hogy az autóiparban az elektromos hajtás, az energiaiparban a zöldenergia, a home office munkavégzés tartóssá válása pedig az IT és adatátvitel technológiában fog jelentős előretörést hozni. A Kamarának fontos szerepe lehet abban, hogy minél pontosabban tárjuk fel a jövő nyertes irányvonalait, hogy a támogatások rendszere már ma a leghatékonyabb legyen. El kell kerülnünk, hogy az adóforintokból származó erőforrásaink a jövőben visszafejlődő ágazatokba áramoljanak.
 

 


Bemutatkozik a BKIK HR Osztálya
Mező Andrea a Talent Recruitment Kft vezetője a régi új osztály elnöke


Először is köszönöm szépen a KKV Ház – Gulyás József Úr meghívását, a november 9-én megtartott online fórumon való részvételre. Nagy örömmel töltött el, hogy lehetőséget kaptam néhány percben bemutatni a BKIK Humán Szolgáltatási Osztály fő irányvonalait és megközelítését, elsősorban fókuszálva a jelenleg kialakult speciális gazdasági és társadalmi helyzetre.
Két részre bontanám a bemutatkozásomat, először néhány információt szeretnék megosztani a szakmai hátteremről, és ezt követően a BKIK Humán Szolgáltatások Osztályának célkitűzését, stratégiáját és elképzeléseit, programját mutatnám be röviden.
Több mint 25 éve a HR Tanácsadás területén dolgozom, elsősorban a vezető és szakember kiválasztás területen szereztem átfogó gyakorlatot mind a hazai cégek és mind multinacionális cégek vonatkozásában. A különböző keresési projektek mellett HR Auditokban vettem részt, több esetben több száz fős vállalati szakterületek átvizsgálásában, szervezeti átalakításaiban vállaltam főszerepet, mind a hazai és mind a nemzetközi piacon egyaránt. Több száz fős toborzási projekteket is vezetettem, ahol nagyon gyors határidővel kellett új csapatokat felépíteni az új vállalati stratégiához igazodva.
A 90-es években kezdtem meg szakmai pályafutásomat, diplomáimat is HR vonalon szereztem Pécsen és a Corvinus HR Menedzsment szakán. Három jó nevű tanácsadó cégnél dolgoztam az elmúlt 25 évben, az utolsó munkahelyem elért szint a jelenlegi pozícióm előtt Country Manageri megbízatás volt, egy globálisan működő, angol háttérrel rendelkező cég magyarországi bevezetésében és építkezésében vette részt sikeresen. Ebben az időszakban teljesedtem ki a szakmai pályámon és született meg bennem a belső igény egy saját cég felépítésére, kamatoztatva a komplex HR tanácsadói szakmai múltamat. Nagyon hasznos régiós és nemzetközi gyakorlatot szereztem az utolsó munkakörömben, de már megszületett bennem az a belső hívás, hogy a saját értékrendszerem szerint vezessek csapatokat, elsősorban ez az a belső motiváció, ami létrehozta a jelenlegi vállalkozásomat, a Talent Recruitment Kft.-t. 2016 óta vezetem a cégemet, vezető és kulcsember kiválasztás, HR Tanácsadás, HR Auditok lebonyolítása a fő tevékenységi kör, de az elmúlt időszakban fejlesztési programokat is vezetek különböző témakörökben (stressz menedzsment tréningek, energiamenedzsment programok, vezető fejlesztés).
Ez az év számomra is számos változást hozott, megválasztottak a BKIK Humán Szolgáltatások Osztályának elnöki pozíciójára, sikeres tréneri képesítést is szereztem, és egyre több stressz menedzsment oktatást tartok a közép és felsővezetői réteg részére. A vírus helyzet még jobban megerősített abban, hogy a saját szakterületeimen, milyen módon tudok segíteni a vállalkozásoknak, illetve azoknak az embereknek, akik átmenetileg különböző jellegű HR vonatkozású problémákkal küzdenek. Fő motivációm a BKIK Humán Szolgáltatások Osztályának elnöki pozíciójában, hogy visszaadjak az embereknek, a társadalomnak, a vállalkozásoknak a szakmai tudásomból, hiszen ez bizonyos szint és idő, illetve életkor után megszületik az a belső igény, hogy szakértőként támogasson szervezeteket, illetve olyan csoportokat, hol értéket tud teremteni és tud segítséget nyújtani. A kamarai megbízatásom egy új terület, egy olyan szakmai kihívás, amiben szívesen részt veszek, maximálisan támogatom az új vezetés irányait, komoly szándékát és stratégiáját, hogy tényleges háttér és segítség legyen a vállalkozói kör számára. Ennek a bizalomnak a megerősítésén dolgozom az osztállyal, és vállaltuk fel azt a sok munkát ami sikerre tudja vinni a közép – hosszú távú elképzeléseket a BKIK Elnöke oldaláról.
A BKIK Humán Szolgáltatások Osztálya ezt az évet a stratégiai tervezéssel és olyan speciális programok kidolgozásával töltötte, ami rendkívül fontos és hatékony támogatást nyújt a kis és középvállalkozói szegmens számára. A munkajogi tanácsadás kibővült olyan egyéb klasszikus HR tanácsadói szolgáltatásokkal, ami elsősorban arra fókuszál, hogy segítsük és támogassuk a kis és középvállalatok tulajdonosait, vezetőit krízis és változásmenedzsment területén.
Itt kiemelném a tényleges segítséget nyújtást, főleg ebben a nehéz időszakban. A saját környezetemben is látva és érzékelve, és az üzleti partnereknél is megfigyeltem, hogy az alap gazdasági kérdések mellett a HR vezetők és szakemberek mennyire előtérbe kerültek újra, nagyvállalatoknál kulcs projekteket vezetnek és támogatják a felső vezetést az extrán nehezített vállalati működésben. Az életben maradás a cél, és ezt hitem szerint csak úgy lehet elérni, ha stabil a humán erőforrás, illetve ha még fokozottabban odafigyelnek magára az emberekre egy ilyen időszakban.
Ezért a BKIK Humán osztálya arra köteleződik el elsősorban, hogy úgy támogassa a vállalkozókat, hogy helyettesítse adott esetben a HR Igazgatói szerepkört, hiszen a néhány fős vállalkozások vagy egészen a közép méretű – jellemzően 100 fő alatti cégek még nem alkalmaznak képzett HRs kollégákat, így van létjogosultsága a tanácsadói munkánknak. A munkajogi tanácsadást mindenképpen ki kellett bővíteni és olyan HR oldalú lehetőséget kell kiterjeszteni ennek a körnek, amire hiszem hogy szükségük van és az üzletmenetnek is. Változás menedzsment, krízis menedzsment vonalon kell, átképzési lehetőségek vonalán kell támogatást nyújtani, a home office munkaköri átrendeződésre kell támogatást adni, illetve a vezetői – tulajdonosi coaching még erősebben kell hogy jelen legyen. Szeretnénk egy könnyen elérhető, nem túl bonyolult rendszert kialakítani, hogy egy un. HR Audit keretében felmérve az adott vállalati környezetet – megoldásokat , javaslatokat, HR tanácsokat tudjon adni a vezetőknek, tulajdonosoknak a kamara.
Célzottabb HR fórumok, vezetői fórumok, workshopok illetve konferenciák vannak betervezve a 2021-es évre , ebben a speciális helyzetben az online térben is elindulnak a megtervezett események és szolgáltatások. Ami a fő, hogy személyre szabottan, hatékonyan, gyorsan segítsünk a vállalkozóknak most ebben a helyzetben és később a békeidőkben meg a fejlesztések lesznek előtérben. Olyan témakörökben állítjuk össze ezeket az eseményeket, amik most a legjobban érdeklik a vállalkozókat, a kutatás ebben az irányban már elindult és az előzetes információk és alapok megvannak a programok irányának tekintetében.
Havi szinten rendszeres csoportos vezetői fórumok, team coaching események lesznek megtartva, ahol mindig egy-egy adott fontos vállalati problémakört elemzünk, vitatunk meg közösen a vezetőkkel, kihasználva azt a lehetőséget is, hogy egymás tapasztalataiból tanulunk és eszközölünk esetleges változásokat a saját szervezetünkben. Profi szakembereket vonunk be ebbe a munkába is, aki bizonyítottan sikeres ezen a szakterületen.
Egyéni vezetői támogatási rendszer is bevezetésre kerül majd, ahol az igény szerint néhány órás illetve több alkalmas egyeztetés során olyan kérdéseket járunk körbe, mint átképzési lehetőségek, jelenlegi vállalati elégedettségi szint beazonosítása, HR fejlesztési igények és változtatások támogatása. Ezt úgy kell elképzelni a gyakorlatban, hogy a vállalkozói igények tükrében fogjuk kibővíteni a szakmai csapatunk létszámát is, tervezzük a támogatási rendszer kiépítését is, hiszen egy célzott, HR stratégiát érintő egyeztetés most kulcs lehet a vállalatok életképességének a fentartásában. Hiszem hogy van létjogosultsága ennek a területnek, és tudunk értéket és segítséget szállítani a BKIK Humán Szolgáltatások Osztályának területéről. A kamarai belső apparátus területéről a szükséges támogatást megkapjuk, hogy minél hatékonyabban működjenek majd a támogató rendszereink a jövőben.
Összefogásra van szükség és olyan segítségre a BKIK oldaláról, ami gyorsan tud alkalmazkodni a felmerülő igényekhez, a Humán Szolgáltatások Osztálya ebben a munkában nagy erőkkel és fókusszal vesz részt.
 



dr. Mile Diána, a MILE Ügyvédi Iroda alapító ügyvédje, KKVHÁZ szakértő gondolatai

A KkvHÁz legutóbbi aktuális rendezvényét a világszerte zajló pandémia helyzet következtében beálló gazdasági változásokról tartotta. A résztvevők értékelték kis- és középvállalkozások, a különböző ágazatok helyzetét és tapasztalataik alapján egyeztettek azokról a megoldási javaslatokról, melyekkel könnyíteni lehet a hazai kis- és középvállalkozások helyzetét. A Digitális Jogász szakértői szerint a gazdasági, társadalmi helyzet egyértelműen változóban van, amelyhez alkalmazkodni szükséges. A járványhelyzet előtt fennálló problémákat csak felnagyították a COVID-19 vírus terjedése miatt kényszerűen elrendelt intézkedések, amelyek egyértelművé teszik, hogy a különböző szakma képviselőinek együtt kell gondolkodni, és az új technológiákat összhangba kell hozni az azt alkalmazó humán erőforrással. A jog eszközeivel is sokat tehetünk a válság elkerülése érdekében. A legfontosabb, hogy jogi tervezésre is szükség van, amely magában foglalja a szerződésállomány felülvizsgálatát, annak tartalmi elemzését, olyan válságmenedzsmenti eszközök alkalmazását, melynek a jogi felülvizsgálat is része. Ennek érdekében érdemes auditot elvégezni az egyes vállalkozásoknál, amelyek nem csak a jogszabályi megfelelésre koncentrálnak, hanem a praktikumot, a jog eszközeivel elérhető legjobb, leghatékonyabb szintézist is kimutatják. További fontos szem előtt tartandó jogi vonatkozású szempont, hogy a munkavállalók otthoni munkavégzésénél nem csak a munka törvénykönyvében foglaltakat szükséges betartatni és betartatni, hanem az információbiztonsági és adatbiztonsági kérdések, és arra adott megoldások is kiemelt szerepet kell kapjanak. Ennél fogva az új digitális megoldások kidolgozása és alkalmazása komplex szemléletmódot igényel, a mechanikus, sematikus gondolkodás elavult eszközök alkalmazásához és ennél fogva már idő előtt elavult eredményekhez vezet. A jogi kötelezettségek, illetve igények felmérése során a követelésérvényesítés, kötbérek érvényesítésének a kérdését is szükséges körbejárni egy cég gazdasági helyzetének mérlegelésekor, hiszen az üzleti tervezés és kockázat felmérés részét képezik azon tényezők is, hogy milyen költségeket jogosult behajtani egy vállalkozás, vagy mekkora összeget kell tartalékolnia bizonyosan bekövetkező késedelmek enyhítésére. Sok kisvállalkozásnál küszöbön álló megoldandó feladat a generációváltás levezénylése, mely során szintén alapvető fontosságú a cég jogi helyzetének felmérése, a menedzsment további ellátásának kérdése, vagy egyes esetekben akár a cég megszüntetése, annak sikeres értékesítésével. A Digitális Jogász szakértői komplex, több szakma képviselőiből álló csapatával eredményesen tud a fenti problémákkal küzdő vállalkozások segítéségre lenni.


 


 

Az esemény felvétele

 

FEL

Szóljon hozzá!      (Jobbra tudnivalók!)

Szakértőnk további cikkei