KKVHÁZ
 

#

KKVHÁZ KKVHÁZ
 

KKVHÁZ

 

KKVHÁZ
 
  • KKVHÁZ cikkek
  • Szakértőink
  • A KKVHÁZ bemutatkozik
  • KKVHÁZ KLUB TAGSÁG
  • Hirdessen nálunk!
 

Budapest-Interim management-Interim menedzsment

A cégeladás és az interim manager

Mottó: A cégtulajdonos lehet „vérprofi” a saját üzletében, de biztosan kezdő a cégeladásban.

A KKV-körben felfutóban vannak a cégeladással legalább gondolatban foglalkozó tulajdonosok. Az eladási szándéknak sokrétű okai lehetnek, amiknek kihatásai vannak az eladási folyamatra is. A vállalkozása iránt legelkötelezettebb tulajdonosnak is idővel változhatnak a cégével kapcsolatos motivációi. Lehet ez tisztán anyagi indíttatás, piaci racionalitás, magánéleti és családi ok, a generációváltás problématikussá válása és más hasonlók.

Mindezek cégeladáshoz vezethetnek.

Nem mindegy, hogy hogyan, mikor és mennyiért lehet ezt sikeresen megvalósítani. A KKV-k számára többnyire elérhetetlenek a nagy nemzetközi „mergers and acquisitions”-ban is járatos cégek és a globális pénzügyi befektetők sem érdeklődnek az ebbe a körbe tartozó cégek iránt. Pedig a cégek jelentős része komoly piaci értéket képvisel. A tevékenység, a felgyűlt szakismeret és a munkatársak megőrizhetők a nemzetgazdaság számára is, átadhatók szakmai befektetőknek.

Az „értékén” történő értékesítés viszont nem megy magától. Ehhez a céget, sokszor hosszú időn át, de fel kell készíteni. A felkészítés biztosan érinteni fogja a cég mindennapi életét is. Egy sor eddig nem tapasztalt és idegennek, sőt bosszantónak tűnő lépést kell megtenni, intézkedéseket kell hozni.

Magyarországon nagy számban vannak tanácsadó cégek, akik a felkészítés lépéseire és az ajánlati anyag elkészítésére vállalkoznak. De ki fogja az operatív felkészítést házon belül elvégezni? Az eddigi vezetők szinte biztosan nem. Hiányozni fog a szakmai tudás és sokszor motiváció is. A tulajdonost pedig nem szabad ebben az operatív, mindennapi munkában egyedül hagyni. Hiszen minimum az alábbi területeken lesznek mélyreható változások:

  • A piaci perspektíva egyértelmű és tényszerű megfogalmazása és dokumentálása.
  • A termékstruktúra, a beszerzés, a termelés-szolgáltatás és a vevőkör átvizsgálása, az értékesítés szisztematizálása, a piac- és stratégiaidegen tevékenységek leépítése. A teljes tevékenység megtisztítása, a háttérmegállapodások minimalizálása.
  • A cégen belüli struktúra ésszerűsítése, áttekinthetőségének és dokumentáltságának biztosítása.
  • A folyamatok pontos szabályzása és ennek dokumentálása.
  • A személyzeti struktúra felülvizsgálata. A vezetésben meglévő átfedések megszüntetése, a vezetői pozíciók pontos definiálása, írásos rögzítése és gyakorlatban való érvényesítése, a konfliktusok gyökerének megszüntetése.
  • A számviteli rendszer felülvizsgálata, az éves beszámoló és az analitikák információtartalmának és átláthatóságának biztosítása, a rendszeres controlling kialakítása.

Vevő csak jól áttekinthető cégért fog jó árat kínálni. A cél pedig az eladási ár maximalizálása.

Ennek az előkészítési folyamatnak az operatív része - de jó esetben az elméleti része is - ideális esetben egy erős képzettséggel és tapasztalattal rendelkező, felkészült, változásmenedzselésben járatos interim vezetővel oldható meg a legkevésbé fájdalmasan, a legkisebb kockázattal és a legnagyobb hatékonysággal. Ez a vezető csak erre a kritikus és nagyon aktív időszakra szerződik és a felkészítés ill. az értékesítés megvalósulásával megbízása is véget ér.

A szakszerű felkészítés hiánya nemcsak negatívan jelentkezik az eladási árban, hanem az értékesítést magát is meghiúsíthatja.

 

FEL

Szóljon hozzá!      (Jobbra tudnivalók!)

Szakértőnk további cikkei