I. Országos Online Interaktív Versenykultúra Csúcstalálkozó
2019. szeptember 18.

Központi helyszín: EDUTUS Egyetem épülete (Falk Miksa u. 1)

>> Bővebb információ <<

>> Töltse ki kérdőívünket és NYERJEN! <<

 

KKVHÁZ
 

#

KKVHÁZ KKVHÁZ
 

KKVHÁZ

 

KKVHÁZ
 
 

Komárom-Esztergom-Megbízható munkatárs-Humán erőforrás

Dicsérj okosan!

A felületes dicsérgetés veszélyes, az okos dicséret viszont sok munkával jár. Olvassa el megéri!

Dicsérj okosan!
A felületes dicsérgetés veszélyes, az okos dicséret viszont sok munkával jár. Olvassa el megéri!

Stephen Grosz Életvizsgálatok című könyvében teszi fel meghökkentő kérdését: „a dicséret csökkentheti az önbizalmat?” Mielőtt kellő magabiztossággal felvértezve, rögvest cáfolnánk állítását, sőt kijelentenénk, hogy ez mekkora marhaság, nézzük, mivel is magyarázza állítását a pszichoanalitikus. Egy híres kísérletről ír, melyben matematikai feladatokat kellett gyerekeknek megoldaniuk. Egyszerű feladatokkal kezdték, és a végén minden gyereket megdicsértek – volt, akit az eszéért, „nagyok okos vagy, igazán ügyesen oldottad meg!” másokat pedig a szorgalmáért. „Látom, keményen megdolgoztál az eredményért, csak így tovább!” Aztán jöttek az egyre nehezebb feladatok – és a drámai különbségek: azok a gyerekek, akiket az eszükért dicsértek, hajlamosabbá váltak olyan feladatokat vállalni, amit nehézségek nélkül megoldhattak, ahol bizonyosan nem érte őket kudarc, és a „te milyen okos vagy” dicséret egyértelműen csökkentette önbizalmukat, illetve motivációjukat, viszont növelte szorongásukat. A szorgalmukért megdicsért gyerekek ezzel szemben szívesen próbálkoztak új, kreatív megoldásokkal, és az egyre nehezebb feladatok vállalása sem okozott számukra kudarcélményt.

Vitathatatlanul jogos a kérdés, ha már gyermekkorban elszúrjuk a kritika-dicséret alkalmazásának helyes használatát, akkor, hogy a csudában lesz képes megfelelni felnőttként a munkaerőpiac egyik legfontosabb kihívásának, miszerint „légy kreatív, sikerorientált és motivált” ... Hát nem lesz, ugyanis ezen kompetenciák alapjait gyermekkorban kell(ene) leraknunk.

Lehet viszont elégedett felnőtt, szűkebb értelemben olyan munkavállaló, aki jól érzi magát a cégénél, úgy véli, megbecsülik, mi több, csapatát is egészen elviselhetőnek ítéli. (Egyre több munkáltató ismeri fel, a dolgozó megtartásának igen lényeges kelléke a szociális nívó minősége. Ahol még hibádzik ezen felismerés, ott marad a vezetők rácsodálkozása, vajon miért akkora a jövés-menés, miért nem akar itt senki dolgozni?) 

A megbecsülés kifejezésének, a motiválás szándékának talán leggyakrabban alkalmazott eszköze a dicséret, így elég nehéz elhinni, hogy rombolhatja az önbizalmat, sőt akár visszájára is elsülhet. Negatív következménye – éppúgy, mint a meggondolatlan, személyeskedő kritikának – akkor lesz, ha dicséretünk üres, tartalmatlan, szinte közhelyszerű. Amikor minden napot azzal zárunk, hogy „köszönöm mai munkátokat, ügyesek voltatok”, az pont olyan értelemmel bír, mint a „viszlát holnap reggel”. Az sugallja, letudtuk a mai penzumot, megtettük aktuális kötelezettségünket dolgozóink elégedettségének vonatkozásában.

Akkor hát ne dicsérjünk? Szó sincs róla, de alkalmazzuk helyesen! Az elvégzendő feladatokért, a vállalt kötelezettségekért nem jár dicséret – legfeljebb segítség – ha szükséges. Mindig a többletteredmény az, amit egy vezetőnek feltétlenül észre kell vennie, amiért meg kell dicsérnie munkatársát. Nehézsége abban rejlik, hogy nagy-nagy odafigyelést igényel: figyelnie kell beosztottaira (észre kell vennie, mikor van szükségük támogatásra, segítségre), vagyis a türelmes meghallgatás, a figyelem, az empatikus viselkedés az, aminek eredményeképpen valódi elégedettséget, megbecsülést fog érezni a dolgozó, hiszen megtapasztalja, felettese partnerként tekint rá, vagyis ő magaérdemes arra, hogy vezetője figyelmét kivívja.

 

 

 

FEL

Szóljon hozzá!      (Jobbra tudnivalók!)

Szakértőnk további cikkei