KKVHÁZ
 

#

KKVHÁZ KKVHÁZ
 

KKVHÁZ

 

KKVHÁZ
 
 

Kisvállalkozások pénzügyi tudatossága

Egy vállalkozás nem tekinthető pénzügyi értelemben piacképesnek, ha a tulajdonosok nincsenek naprakészen pontosan tisztában azzal, hogy hol van a vállalkozásuk fedezeti pontja.

Az árrésüket vagy profitrátájukat nem tudják pontosan meghatározni. Azokat a pénzügyi elemzéseket, amelyek információt szolgáltatnak a megfelelő döntések számára, nem ismerik, nem alkalmazzák, illetve nincs egy olyan mutatórendszerük, amellyel a cég működésének a legfontosabb területeit rendszeresen és folyamatosan ismernék.

Kicsiből naggyá válni ez egy program az emberek életében, s egy program a vállalkozások, vállalkozók életében is. A növekedést különböző „érettség”-i szintekkel szoktuk jellemezni. Például azt vizsgáljuk a gyerekeknél, hogy iskolaérettek-e. Ebben a vizsgálatban az iskolai körülményekhez, az ottani elvárásokhoz való illeszkedés mértékéről, minőségéről szeretnénk képet alkotni. Vagy itt van a gyermekkor és a felnőttség között a szintváltó „érettségi”. Ennek tartalmáról, irányairól folyamatos vita van, de abban általában mindenki egyetért, hogy érettségit a felelős, számonkérhető életszakasz követi, s ezt hívjuk „felnőtt”-ségnek.
Egy cég életében a felnőtté válást két minőség együttes megjelenése garantálja: az önjáró képesség és a profit-termelő képesség. Üzleti coachként az ügyfeleimmel való tartós együttműködés során azt tapasztalom, hogy ennek az állapotnak az eléréséhez különböző, egymásra épülő növekedési, fejlődési stáción kell keresztülmenni. Az alapot a piac-érettség jelenti, melyben a szolgáltatási konzisztencia, a tudatos tervezés, a felelős időháztartás mellett a legfontosabb terület a pénzügyi piacképesség. Ennek célja és teljesültségi mutatója, ha a vállalkozó először azt ismeri fel a saját vállalkozásával kapcsolatban, hogy mennyire helytállóak a korábbi feltételezési arra vonatkozóan, hogy szakmai tudása, tapasztalatai, esetleg meglévő üzleti ismeretei alkalmassá teszik-e egy önálló vállalkozás vitelére.

Ehhez azonban túl kell lendülni a következő „gyermekbetegségeken”: Nem számít piacérettnek az a cég, ahol a vállalkozó több időt dolgozik, mint az alkalmazottak, ahol nincs professzionális tervezés, hosszú távú stratégia, ahol nem állnak rendelkezésre a felhalmozás eszközei: tőkehiánnyal, forráshiánnyal küzdenek. Ha a kulcsdolgozók elhagyják a céget és viszik a tudást, ha hiányzik a profi marketing és értékesítés. A vállalkozó személyes jelenléte nélkül döcögnek az ügyek. Hiányzik a komplex árképzési stratégia, a vevői utánkövetésre nincs rendszer. Az illetékesek inkább külső tényezőkben keresik a problémák gyökerét…
 

A pénzügyi piacképesség

Egy vállalkozás nem tekinthető pénzügyi értelemben piacképesnek, ha:

  • A tulajdonosok nincsenek naprakészen pontosan tisztában azzal, hogy hol van a vállalkozásuk fedezeti pontja, tehát valójában mennyit kell dolgozniuk ahhoz, hogy először profitot termelni legyenek képesek.
  • Az árrésüket vagy profitrátájukat nem tudják pontosan meghatározni.
  • Azokat a pénzügyi elemzéseket, amelyek információt szolgáltatnak a megfelelő döntések számára, nem ismerik, nem alkalmazzák, illetve nincs egy olyan mutatórendszerük, amellyel a cég működésének a legfontosabb területeit rendszeresen és folyamatosan ismernék.

A pénzügyi tudatosságot illetően egy kisebb vállalkozás gyakran jellemezhető azzal, hogy problémái, körülményei gyökeresen eltérnek egy nagyvállalat esetében szokásos helyzettől. Ennek példájaként szokták emlegetni, hogy egy kisvállalatnak nincs módja a tőzsdén keresztül forrásokhoz jutni, kötvények vagy részvények formájában. A cégtulajdonos- vezetőnek azzal kell számolnia, hogy kereskedelmi hitelt, bankfinanszírozást, lízinget, vagy magántőkét kell bevonnia céljai elérése érdekében. Ebből fakadóan a pénzügyek irányítója egészen más feladatokra kell, hogy „gyúrjon”, mint egy multi hasonló munkakört betöltő vezetője.

Miközben a feltételekben nagy az eltérés, a problémák természetében sokkal több a közös vonás. Például annak elemzése, hogy mikor van mód egy hosszú távra szóló befektetésről szóló döntés meghozatalának; vagy annak vizsgálata, mi éri meg jobban: venni vagy lízingelni… Ezek kérdések egyáltalán nem méretfüggő felvetések.

Három dolgon kell gondolkodni: 1.) Miből jön a pénzünk? 2.) Hova megy el a pénzünk? 3.) Hol van a pénzünk?

A pénzügyi piacképesség a vállalkozások négy fontos alkotóelemét érinti, s az ezekhez kapcsolódó stratégai gondolkodás, módszeres, következetes tevékenység emeli magasabb szintre az adott céget. Ez a négy alkotóelem (1) a bevétel, a profit, (2) a költségvetés, (3) a cashflow és a (4) vagyon.
Hogy a Te vállalkozásod hol tart a pénzügyi tudatosság területén? Jelentkezz be egy ingyenes állapotfelmérésre és garantálom, hogy olyan információkhoz jutsz, amiket közvetlenül hasznosíthatsz céged növekedése érdekében!
 

 

FEL

Hozzászólások  

 
#1 Eszik Zoltán 2019-05-08 12:42
A link, amelyen el tudsz érni: http://cegfejleszto.eu/tesztjeink/coach-ketsegek-otletek/
 

Szóljon hozzá!      (Jobbra tudnivalók!)