KKVHÁZ a Pénzügyminisztériumban


Téma:
a Kormány KKV stratégiája

Vitaindító pódiumbeszélgetések a kormányzat képviselőivel és jelentős vállalatok vezetőivel
Jelentkezés: kkvhaz@kkvhaz.hu

2019 június 17-én (hétfőn) 15:30 – 18:00 között

Pénzügyminisztérium (V.; Dorottya u. - Wekerle u. sarok)

 


KKVHÁZ
 

#

KKVHÁZ KKVHÁZ
 

KKVHÁZ

 

KKVHÁZ
 
 

Hogyan harcoljunk a domaintolvajok ellen?

Mit tehetünk, ha valaki regisztrálta azt a domain nevet, amit szeretnénk, vagy ha esetleg domain nevünknek lejárt a regisztrációja, és elfejtetjük azt megújítani?

Az elmúlt két évtizedben elengedhetetlenné vált a vállalkozások számára az internetes jelenlét, ennek fontossága, a brand-építésben fennálló kiemelt szerepe, ma már általánosan elfogadott. Függetlenül attól, hogy működő nagyvállalkozásról beszélünk vagy friss start-up céget indítunk útjára, meglévő brandet fejlesztünk vagy csak egy kis webshopot üzemeltetünk, az interneten hasonló kommunikációs és marketing eszközöket alkalmazunk, amelynek középpontjában egy gondosan megtervezett internetes weblapot, webmarketing eszközöket és egy hatásos domain nevet találunk. A jól megválasztott domain név alapján jövőbeli potenciális ügyfeleink, üzleti partnereink könnyen megtalálhatják a cégünkkel, a termékkel vagy a szolgáltatásunkkal kapcsolatban álló internetes weblapunkat.

A domain név önmagában nem több, mint egyfajta internetes útjelző tábla, amely a tényleges weboldalt tartalmazó tárhelyszolgáltató szerverre mutat - hiszen sokkal könnyebben megjegyzünk egy jól hangzó domain nevet, mint a számítógépes címzést jelző hosszú   számsorozatot, azaz az IP címet. Mivel a látogatók és a keresőmotorok a honlapot a domain névvel azonosítják és kapcsolják össze, a domain névnek nagy értéke lehet önmagában is - példaként említhető a cars.com, a valaha volt legdrágább domain név, amely becslések szerint 872 millió amerikai dollárt ér. A domaint azonosító név azonban nem vásárolható meg örökre, azt csak az igénylő időleges használatába adják egy egyedi igénylés alapján, és a domain nevet és annak jogosultját az ú.n. domain regiszterben rögzítik és összekapcsolják. A domain név regisztrált jogosultja csak ebben a meghatározott idő alatt rendelkezhet a domain névvel, de lehetősége van időről időre meghosszabbítani azt, és a meghosszabbításra a domain jogosultnak elsőbbsége van. A domain név használatot ahhoz lehet hasonlítani, mint ha egy lízingelt virtuális cégtábla vagy árujelző lenne az interneten. Az internet gyors és hatékony felépítéséből következik, hogy alapvetően bárki, bármilyen domain nevet szabadon regisztrálhat, és maga a regisztráció is nagyon egyszerű, a legkirívóbb szabálytalanságok kiszűrését leszámítva senki nem végez előzetes jogi átvilágítást, és nem kell igazolni, hogy a domain igénylőnek joga van-e avagy nincs az adott domain használatára. Ezért az esetek 99%-ban az igényelt domain nevet szigorúan érkezési sorrendben, avagy “first come, first served” alapon, perceken belül átadják az igénylő számára. A rendszer rugalmasságának hátultöltője, hogy a rosszhiszemű domain igénylések esetében könnyen visszaélésekhez, megtévesztéshez és már bejáratott márkák vagy domain nevek hamisítását eredményezheti.

Mit tehetünk tehát akkor, ha valaki már regisztrálta azt a domain nevet, amit szeretnénk, vagy ha esetleg domain nevünknek lejárt a regisztrációja, és elfejtetjük azt megújítani, más pedig gyorsan lecsapott rá – különösen, ha a domain név hatásos, és a szolgáltatásunkhoz, a termékhez és a céghez is szorosan kapcsolódik? Sajnos nem ritka, hogy az üzleti versenyt a versenytársak tisztességtelen eszközökkel folytatják, és a versenytárséhoz hasonló domain név használatával a versenytárs ügyfeleit elcsábítani törekednek, vagy csak egyszerűen azt megakadályozni, hogy a versenytárs domain névvel rendelkezzen (mert mi azt már lefoglaltuk előle) és hatásos internetes jelenlétet alakítson ki. Vannak olyanok is, akik olyan domain nevet regisztrálnak, amely egy már népszerű termékhez vagy szolgáltatáshoz kapcsolódik, vagy amelynek piaci bevezetése várható, abban bízva, hogy mások sikerének farvizén evezve a sikert meglovagolhatják – vagy esetlegesen a lefoglalt domaint legmagasabb árat ígérőnek átengedik.

Ebben az esetben a legjobb stratégia, ha már a legelső percben vitatjuk a domain regisztrációt és a domain vita rendezése céljából azonnal független, a választottbírósághoz hasonló működésű tanácsadó testülethez, mediátorhoz fordulunk. Az eljárás sokkal gyorsabb és kevésbé költséges, mint a hagyományos peres eljárás az állami bíróság előtt, köszönhetően annak, hogy a tanácsadó testület tagja a domain ügyekben alapos tudással rendelkező, tapasztalt jogászok. Természetesen a rendes bíróságok előtti pereskedés is lehetséges, sőt esetekben célravezetőbb is lehet, ha a domain bitorlóval szemben egyúttal kártérítés igényt is akarunk érvényesíteni. Mindkét esetben a cél elsősorban az, hogy a domaint bitorló féltől a domain visszavonják, és a domain használatát a jogosnak bizonyult panaszt benyújtó részére átadják.

A domainjogi szabályozás és a viták rendezése nagyon speciális jogterület. Ügyvédi társulásunk szakértői szerint, akiknek több éves tapasztalatuk van domain viták területén, különösen azt fontos kiemelni, hogy a vitás domain ügyekben nem szabad halogatni, rögtön szakértőhöz kell fordulni és gyorsan kell cselekedni, mivel a domainekkel kapcsolatos vitákban nagyon rövid a határidő: mindössze 8 nap áll rendelkezésünkre, hogy vitassuk egy domain regisztrációját. Bár domain vita rendezésére e 8 nap elteltével is sor kerülhet, de így az ügyben már jóval korlátozottabb a mozgásterünk, és a sikeres domain átruházási igényhez már jóval megalapozottabb érvek szükségesek, és a várható eljárási költségek is magasabbak lesznek.

 

FEL

Szóljon hozzá!      (Jobbra tudnivalók!)

Szakértőnk további cikkei