Versenyképességi perspektíva

Minden vállalkozás a megvalósult értékesítés pillanatában valamilyen oknál fogva versenyképes, hiszen az ő termékét, szolgáltatását vásárolták meg. Ennél erősebb bizonyíték nincs.
A fő kérdés nem a pillanatnyi versenyképesség egy KKV számára, hanem a versenyképességi perspektíva. Azaz képes-e a vállalkozás tartósan a piacon maradni? Képes-e a hazai és külföldi versenytársak mellett volumenében vagy minőségében és így árszintjében, jövedelmezőségében fejleszteni? Ideális esetben természetesen mindkét fő mutató terén egyidejűleg.
A fenti kérdések döntők a nemzetgazdaság szempontjából is. Fejlődőképes, erősödő KKV-k nélkül nincs szuverén nemzetgazdasági fejlődés, még akkor sem, ha a GDP statisztikailag stabilan növekszik, hiszen a függőség a külföldi befektetőktől domináns marad. A kérdés egyértelmű: miért nem lehetünk elégedettek a KKV-k versenyképességi helyzetével és mi a kiút?
A munkamódszereikben, technológiájukban és széles értelemben vett szervízszolgáltatásukban is sikeresnek tartott magyar KKV-k nagyobb részét a produktumaikat felvevő nemzetközi cégek alakították ilyenné. Ezek a cégek együtt élnek a vevőikkel, a vevőik aktívan és tudatosan alakítják azokat. Szerencsés esetben ez nem monokultúrát jelent és jó alapot biztosít a szélesebb kőrű terjeszkedéshez és öngerjesztő innovációs folyamatokat indít be. Ez jó alapot biztosít a különböző pályázati lehetőségek kihasználására is.
A KKV-k messze nagyobb része nem ehhez a körhöz tartozik és nemzetközileg semmilyen értékelésben sem számítható versenyképesnek. Különösen érvényes ez a termékgyártást folytató körre. Termékeket ma már bárhonnan a világon bármely fogyasztó is viszonylag könnyen be tud szerezni köszönhetően az e-commerce mindennapossá válásának.
Ebben a körben ütközik ki leginkább az oktatás, a gazdasági-pénzügyi műveltség, a nyelvtudás, a kommunikációs bátorság, s így a nemzetközi nyitottság hiányossága. Ezek jelentős javítása nélkül semmilyen állami anyagi jellegű KKV-program sem lehet hatékony, semmilyen pályázat sem hozhat tartósan javuló versenyképességi perspektívát. Így ezen képességek fejlesztésére kell minden KKV-kört érintő programnak elsősorban összpontosítani. Színvonalas, tartalmas tréningek, külföldi vásárok-kiállítások-konferenciák, külföldi kamarai együttműködések elősegítése és más hasonló valós programok előtérbe helyezése indíthat el egy olyan öngerjesztő folyamatot, mely a hazai KKV kört nemzetközileg is versenyképessé teheti.
Szakértőnk további cikkei

Az interim menedzser és a kontrolling
„Hiszen ez csak valami könyvelési boszorkányság”

Az Interim Manager Mint Krízismanager
Sokszor napok alatt át kell látni az alaphelyzetet és olyan irányba indulni, ami a tulajdonosok valós és nem csak vélt érdekét szolgálja.

Ez nem gyakorlat! Éles riasztás!
A ma aktív céges vezetők ilyen helyzetben, mint a koronavírus-járvány még biztosan nem voltak.

Home Office és a hatékonyság? Három sztori.
Nem titok, hogy mint alapvetően ipari ember szkeptikusan fogadtam a home office munka köré hirtelen emelt dicshimnuszokat.

A cégeladás és az interim manager
Mottó: A cégtulajdonos lehet „vérprofi” a saját üzletében, de biztosan kezdő a cégeladásban.

A nagy kihívás, generációváltás a KKV-ban
Az eddigi esetleges számvitelileg kimutatott eredményminimalizáló gyakorlat sem emeli a cég értékét.

Primum nil nocere!
A KKV interim egyik alapelve „Csak nem ártani!”, ja és ne tedd magad nélkülözhetetlenné!

A KKV interim 6 előnye
Akkor hat jól, ha egy előnyt még figyelembe vesz

Gyors segítség a nehéz időkben

Jézus Mária, ömlenek a megrendelések!
Dilemmák járvány idején.