KKVHÁZ
 

#

KKVHÁZ KKVHÁZ
 

KKVHÁZ

 

KKVHÁZ
 
  • KKVHÁZ cikkek
  • Szakértőink
  • Küldetésünk
  • KKVHÁZ KLUB TAGSÁG
  • Hirdessen nálunk!
 

Szerepjátékos trendek a weben

Az utóbbi évek során egyre több helyen bukkantak fel a weben olyan portálok, melyek valamiféle RPG-s elemekkel tarkított karakterfejlődési ívvel próbálta hatékonyabbá tenni működését. No de mit is takar ez pontosan?

A szerepjáték (angolul: role-playing game; RPG) egy olyan társasjáték, amelyben a játékosok verbális úton alakítanak egy közösen elképzelt fantáziavilágot, ahol a játék menete sokban emlékeztet egy közösen kitalált könyv vagy film cselekményére. A játékosok ennek az elképzelt világnak egy-egy kitalált szereplőjét, a karaktereket személyesítik meg. Eme játéktípus sikerességét az is bizonyítja, hogy számtalan számítógépes adaptáció is megjelent, mely a hagyományos „papír + ceruza alapú” játékok univerzumait és szabályrendszerét hivatottak átültetni szoftveres környezetbe.
Mind asztali és számítógépes RPG játékokra jellemző, hogy a karakterek fejlődését egy karakterlapon követik nyomon, mely számszerűsített adatokkal szolgál az adott hős mind fizikai vagy szellemi képességeiről. Szabályrendszertől függően ezen jellemző értékek egyike általában a "karakterszint", amely időről időre, meghatározott mennyiségű tapasztalati pont (angolul: experience point, rövidítése: XP) megszerzése után emelkedik. A szintlépés egyértelműen karakterünk valamilyen téren történő fejlődésével jár, amely szintén játék jellegétől és a szabályrendszertől függ.
A fentebb kifejtett mechanika ötvözése online üzletek vásárlófelületével egyre több helyen üti fel a fejét az interneten. A kuponok és törzsvásárlói kedvezmények fogalma senkinek sem új dolog, de cégek egy csoportja nem kis ösztönzőerőt lát abban, hogy kedvezményezettségi rendszereiket virtuális tapasztalati pontok gyűjtögetésével vegyítve, RPG-s karakterlapra hajazó felhasználói szinteket tartalmazó felületen keresztül tálalja a vásárlónak. Talán az egyik legkiugróbb példa a kaliforniai (US) székhelyű Jinx.com ruházati üzlet, ami kifejezetten a szabadidejüket főként asztali vagy PC-s szerepjátékokkal töltő réteget céloz meg. Az oldalról történő vásárlás illetve előbb említett tevékenységek mindegyike tapasztalati pontokkal szolgál a regisztrált felhasználó számára. A felhasználói fiókok tapasztalati szinttől függően egyre nagyobb kedvezményeket és ajándék termékeket „játszva zsebelhetnek be” - részben ennek a mechanikának is köszönhető, hogy mára a jinx.com webshop a világ szinte minden országába szállítja termékeit, és a gamer szubkultúra első számú ruházati üzletévé nőtte ki magát.
Az alapötlet széleskörű felhasználására másik igen jó példa oktatás területén történő alkalmazhatósága is. A duoLingo.com szintén ezt a rendszert használta fel nyelvoktatási célokra. A tanuló eleinte rövid, pár szavas fordítási feladatok során sajátít el egy alap szókészletet, melyhez kapcsolódó feladatok során tapasztalati pontokat és aranytallérokat is szerez, utóbbiból vásárolhat magának többek közt gyógyitalokat, melyek végsősoron extra hibalehetőségeket biztosítanak egy-egy nehezebb feladat megoldása során. Adott szint nyelvtani „küldetéseinek” teljesítése kötelező, szókincses „mellék-küldetések” részben átugorhatóak, ha valaki nem érzi szükségét, vagy épp nincs ideje ezeket is megoldani. Az oldal annak érdekében jött létre, hogy teljesen ingyenesen biztosítson rugalmas és színvonalas nyelvtanulási lehetőséget bárki számára, aki az oldalon oktatott nyelvek legalább egyikét valamilyen szinten beszéli. Jelenleg hat nyelv közül választhat az érdeklődő – angol, német, spanyol, olasz, portugál, francia – de hamarosan elérhető lesz a magyar, görög, japán, illetve koreai modul is.


FEL

Szóljon hozzá!      (Jobbra tudnivalók!)

Szakértőnk további cikkei